Keresés ebben a blogban

2012. szeptember 30., vasárnap

Csülök pékné módra, ahogy Szilva süti


Sokáig azt hittem, hogy a csülök pékné módra a kenyértésztában megsütött csülköt jelenti.
Igen, gasztrovonalon is vannak hiányosságok. Szóval, akkor mi köze is van a pékhez? És a péknéhez?
A legenda szerint a pékné reggel, a kenyérsütés után tette a még forró kemencébe cseréptálban a csülköt a hagymával és a krumplival, majd amíg a pék délelőtt aludt, lassan elkészült a laktató ebéd, úgy, hogy a kemencét sem kellett újra felfűteni. Kényelmes és takarékos megoldás.
Ha nincs kemencénk, az elektromos tűzhely is megteszi, és ha nem akarjuk egész délelőtt figyelgetni, mi történik a sütőben, akkor előfőzhetjük a csülköt.
A receptkeresgélésnél Ízbolygó leírását találtam a legjobbnak, de módosítottam kicsit.

Hozzávalók az én péknés csülkömhöz:
1 nyers csülök-1,4 kg
1 kg krumpli
4 fej vöröshagyma
1 fej fokhagyma
4 kiskanál libazsír
Bors
1 evőkanál méz
1 dl sör

Elkészítés:
A csülköt kuktában egy órán át főztem, majd a főzőlében hagytam kihűlni. Babérlevél nem volt itthon, a fokhagymát meg simán kifelejtettem, így én sima, sós vízben főztem elő a csülköt. Egy éjszakát rápihentünk a sütésre, eléggé izgultam, mi lesz belőle, mert még soha nem sütöttem csülköt korábban.
A hagymákat megpucoltam, a vöröshagymát robosztus szeletekre vágtam-ez nagyon jól megy, a fokhagymagerezdeket pedig elfeleztem.
Meghámoztam a krumplit, ezeket is szép nagyra szeltem, majd beleszórtam az alufóliával bélelt tepsibe. Sóztam, borsoztam, majd a közepére ültettem a félig főtt csülköt. Erre is hintettem a sóból, borsból, a biztonság kedvéért a tepsi négy szélére egy-egy kiskanál libazsírt tettem, majd vagy 2dl főzőlét öntöttem rá.

Befedtem az egészet alufóliával, és 180 fokos sütőbe toltam, ahol 1,5 órát párolódott.
A mézet, a sört összekevertem még 2 dl főzőlével. A másfél óra után a csülök bőrét bevagdostam, és megkenegettem a mézes lével.
Ezután még visszatoltam a sütőbe vagy fél órára. Háromszor kentem még rá a sörös pácból, az utolsó öt percben a krumplikat újra letakartam fóliával, mert nagyon pirultak, a csülökbőrnek meg még kellet egy kis idő.

Kiegészítésnek sörben párolt káposztát készítettem hozzá.
Az itteni savanyú káposzta kicsit más ízű, mint otthon, de azért ehető lett.
Hozzávalók a sörös párolt káposztához:
20 dkg savanyú káposzta
1 dl sör
1 dl csülök főzőlé
1 fej lilahagyma
Olaj
Bors
1 kávéskanál erőspista

A vékony karikára szelt lilahagymát kevés olajon megpirítottam, hozzákevertem a savanyú káposztát, felöntöttem a csülök főzőlevével, majd a sörrel. Kevés borsot és erős pistát tettem még rá, felforraltam, majd fedő alatt 5 percig pároltam. Kicsit csípős lett, de még ehető.

A csülök nagyon puhára sült, a teteje kicsit ropogós lett.
Hú, büszke is vagyok magamra, nagyon finom lett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése